آشنایی با جاروبرقی و شناخت انواع آن

آشنایی جاروبرقی و شناخت انواع آن

جاروبرقی، نامی که به خودی خود توان پاکیزگی را بالا می‌برد. وسیله‌ای لازم و ضروری برای هر خانه، که از دیرباز تا به اکنون وجود آن انکار ناپذیر بوده است.

اگر به تکامل جاروبرقی نگاهی بیاندازیم، پیشرفت شگفت‌انگیز آن را خواهیم دید. درمیابیم که تکنولوژی، چه تاثیر بسزایی بر این تکامل داشته است.

جاروبرقی، نسخه ارتقاء یافته جارودستی یا همان نپتون است. این وسیله مهم در اوایل قرن بیست با اضافه شدن موتور بر روی آن، دستاوردی دیگر از بشریت را به نمایش گذاشت.

در ادامه با ما همراه باشید تا با این وسیله مهم، بیشتر آشنا شوید.

نحوه عملکرد جاروبرقی

ایده ساخت جاروبرقی، رابطه زیادی با مکش دارد. اگر به کاربرد نِی نگاهی بیاندازیم، این مطلب را دقیق متوجه خواهیم شد. پس در جاروبرقی نیز با کاهش فشار هوای بالای لوله می‌توان هر چیزی که توانایی عبور از آن لوله را دارد، به بالای لوله منتقل کرد.

برای کاهش فشار بالای لوله جاروبرقی از موتور استفاده شده و برای ایجاد فضایی که بتوان آشغال‌ها را در آن جمع نمود، مخزن یا کیسه جاروبرقی بین موتور و لوله قرار گرفته است. پس عملکرد جاروبرقی به این صورت شد که موتور با همکاری لوله‌ها هر چیزی را که قدرت مکش آن را دارند، به داخل کشیده و در مخرن یا کیسه حبس می‌کنند.

قدرت موتورها امروزه بسیار متنوع می‌باشند و هرچه قدرت موتور بالا برود توانایی کاهش فشار آن بالا رفته و میزان مکش آن افزایش می‌یابد.

اجزای تشکیل‌دهنده جاروبرقی

اگرچه عملکرد جاروبرقی در نگاه اول بسیار ساده است، ولی اگر جزئی‌تر به این وسیله نگاه کنیم، تعداد قطعات استفاده شده بر اساس کارایی‌های متفاوت آن‌ها، قابل توجه است.

اگر بخواهیم به صورت کلی این قطعات و لوازم را نام‌ ببریم به عناوین زیر می‌رسیم:

  • برس
  • لوله تلسکوپی
  • زانویی
  • لوله خرطومی
  • بدنه
  • مخزن و کیسه
  • فیلتر
  • موتور و فن موتور
  • سیم برق

در ادامه به بررسی هرکدام از این قطعات می‌پردازیم.

برس: نقطه ورودی جاروبرقی که دهانه آن تمامی آشغال‌ها را از خود عبور داده و به لوله ها می‌رساند. این قطعه در دو حالت برای استفاده برروی سطح نرم و سفت تنظیم می‌شود، که با استفاده از اهرم روی آن می‌توان بین این دو حالت سوییچ نمود. وجود غلتک در زیر برس باعث حرکت راحت‌تر آن می‌شود.

برس جاروبرقی

لوله تلسکوپی: لوله تلسکوپی قطعه بعدی برس در جاروبرقی می‌باشد. این لوله، شکل تکامل یافته لوله دو تکه پلاستیکی است که به صورت نر و ماده در هم قرار می‌گرفت. لوله تلسکوپی از دو لوله با سایز دهانه متفاوت و یک اهرم تشکیل شده است، که پس از قرار گیری لوله‌ها درون هم، بوسیله اهرم روی آن‌ها، ارتفاع لوله توسط کاربر آن قابل تنظیم می‌باشد.

لوله تلسکوپی

زانویی: زانویی جاروبرقی، که بین لوله تلسکوپی و لوله خرطومی قرار دارد، وظیفه کنترل و هماهنگی استفاده از جاروبرقی را به عهده دارد. این وسیله تماس مستقیم با کاربر را داشته و کاربر با گرفتن آن در دست خود، میتواند جاروبرقی را حرکت داده و کنترل کند. بر روی زانویی، یک دریچه تعبیه شده است تا کاربر بوسیله آن از عملکرد درست اجزای جاروبرقی مطمئن شود.

لوله خرطومی: لوله خرطومی که شکل فنری طراحی شده است، از یک‌سو به زانویی و از سوی دیگر به بدنه و مخزن متصل می‌شود. این لوله به خاطر طراحی فنری خود به چرخش هوای داخل لوله و نیز قدرت مکش موتور کمک می‌کند. از طرفی نیز با داشتن انعطاف‌پذیری بالا، باعث استفاده بهتر و حرکت راحت‌تر کاربر می‌شود. لوله خرطومی به دلیل تنوع کاربرد در صنایع گوناگون، در حالت‌ها و سایزهای مختلف طراحی می‌شود.

لوله خرطومی

بدنه: یکی از مهم‌ترین قطعه در بین قطعات جاروبرقی، بدنه است. بدنه محل قرارگیری موتور، مخزن یا کیسه و فن موتور می‌باشد. پس مقاوت بدنه و نحوه طراحی ساخت آن برای ایجاد محیطی ایزوله و نیز جلوگیری از آسیب دیدن قطعات موجود در آن بسیار مهم‌ است. از جهت دیگر بدنه‌ها طراحی ظاهری متفاوتی در تولید دارند. شرکت‌های تولیدکننده جاروبرقی، برای ساخت جاروبرقی خود، از طراحی متفاوت برای جذابیت بصری بیشتر و نیز شناخت برند توسط مشتری بهره‌ می‌برند.

مخزن و کیسه: آشغال‌هایی که بوسیله لوله ها به بدنه منتقل می‎‌شوند، در درون مخزن آشغال یا کیسه حبس خواهند شد. با عبور جریان هوا از داخل کیسه، آشغال‌ها به کیسه جاروبرقی منتقل شده و بوسیله جنس بسیار ظریف کاغذ یا پارچه کیسه و تراکم بالای آن آشغال از دیواره آن عبور نخواهد کرد. کیسه‌های جاروبرقی در دو حالت یکبار مصرف و دایمی تولید می‌شوند.

مخزن جاروبرقی

فیلتر: برای جلوگیری از عبور گردوخاک و جسم ریز از کیسه به موتور جاروبرقی، استفاده از فیلتر بسیار ضروری است. فیلترها بخاطر جنس پلاستیکی و اسفنجی خود تا حد بالایی مانع عبور جسم ریز و گردوخاک به داخل موتور می‌شوند. تراکم فیلتر بسیار مهم است، زیرا اگر تراکم آن استاندارد نباشد باعث آسیب‌دیدگی موتور خواهد شد. این قطعه هرچند ماه یکبار باید تعویض شود تا گردوخاک وجسم ریز جامانده در آن، از عبور هوا به داخل موتور جلوگیری نکند.

فیلتر جاروبرقی

موتور و فن موتور: موتور، قلب تپنده جاروبرقی است. این قطعه با جریان الکتریکی  500 تا 1000 وات فعال شده و فن را نیز به کار در می‌آورد. توان الکتریکی موتور جاروبرقی معمولا از 1300 وات تا 2300 وات است و هر چه توان بالاتری داشته باشد، قدرت مکش آن بالاتر است. با فعال شدن موتور، گرمای داخل توسط هوای عبوری از مخزن و فیلتر به بیرون هدایت شده و موتور را خنک می‌کند.

فن موتور بوسیله پره‌های زاویه‌دار خود گردش هوای داخل بدنه را بیشتر می‌کند که این موضوع باعث کاهش فشار داخل مخزن و دستگاه می‌شود و مکش را ایجاد می‌کند. در بعضی از جاروبرقی‌ها که توان موتور بالاتری دارند، از یک فن دیگر برای خنک کردن موتور استفاده می‌کنند.

سیم برق: برای فراهم کردن برق موتور، نیاز است یک سیم این انتقال را از پریز به موتور انجام دهد. طول سیم جاروبرقی در مدل‌ها و برندهای مختلف متفاوت است و متراژ آن از 3 متر به بالا می‌باشد. برای کنترل سیم و نیز جمع کردن آن در غیر ساعات استفاده، از یک قرقره فنری در درون بدنه استفاده شده است. بوسیله این قرقره و اهرم روی بدنه می‌توان سیم برق را جمع نمود و برای بیرون آوردن سیم از بدنه با کشیدن آن، این کار محقق می‌شود.

شناخت انواع جاروبرقی

جاروبرقی‌ ها به نسبت عملکرد و کاربرد متفاوت آن‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. جاروبرقی خانگی
  2. جاروبرقی صنعتی
  3. جاروی مرکزی

جاروبرقی خانگی

جاروبرقی خانگی که توان موتور آن بین 1300 تا 2300 وات می‌باشد و برای مصارف خانگی از آن استفاده می‌شود. این نوع جارو در دو مدل با کیسه و بدون کیسه نیز عرضه می‌شود. از مدل‌های دیگر آن می‌توان به جاروبرقی شارژی، جاروبرقی هوشمند، جاروبرقی سطلی و… اشاره نمود.

جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتی، توان بیشتری نسبت به جاروبرقی خانگی دارد و توان آن از 2300 به بالا می‌باشد. در بعضی از مدل‌های جاروبرقی صنعتی از دو  یا سه موتور برای بالابردن قدرت آن استفاده ‌می‌کنند که از آن‌ها برای نظافت محیط‌های بالای 400 متر مربع استفاده می‌شود و به همین دلیل حجم مخزن جاروهای صنعتی بین 90 تا 150 لیتر می‌باشد و قابلیت مکش آب را نیز دارد. از جاروبرقی صنعتی در کارخانه‌جات، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، کارواش‌ها، مساجد و… استفاده می‌شوند.

جاروبرقی صنعتی

جارو مرکزی

جارو مرکزی همانطور که از اسم آن برداشت می‌شود از یک موتور مرکزی بسیار قوی استفاده می‌کند. این جارو در ساختمان های بزرگ با تعداد طبقه بالا برای رفاه بیشتر ساکنین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه کار جارو مرکزی به این صورت است که موتور مرکزی و مخزن آن در مکان‌هایی مانند موتور خانه ساختمان قرار می‌گیرد و با تعبیه مسیرهایی در دیوارهای ساختمان، باعث ایجاد مسیر بین هر واحد تا مخزن جارو می‌شود. با قراردادن پریزهای مخصوص در هر خانه و اتصال خرطومی با متراژ بالا به این پریزها، می‌توان از جارو استفاده نمود. جارو مرکزی قدرتی به اندازه سه برابر جاروهای خانگی را دارد و از مزیت‌های دیگر آن می‌توان به بی‌صدا بودن، استفاده راحت‌تر، جاگیر نبودن و… اشاره نمود.

جارو مرکزی

عوامل موثر بر بهبود عملکرد جاروبرقی

کیفیت جاروبرقی در نهایت به میزان تمیزکنندگی آن خلاصه می‌شود. رعایت یک‌سری از نکات، در بهبود عملکرد جاروبرقی تاثیر گذار است:

  1. مسدود نبودن لوله‌ها
  2. مسدود نبودن خروجی هوا
  3. خالی بودن کیسه
  4. تنظیم قدرت جارو بر اساس پارامتر قرارگرفته بر روی آن
جاروبرقی خانگی

نتیجه این مقاله

جاروبرقی نیاز بسیار جدی هر خانه می‌باشد. پس انتخاب آن بنا بر اطلاعات داده شده و نیاز شما بسیار مهم است. رعایت نکات بسیار ساده غیر از بهبود عملکرد آن باعث افزایش عمر جاروبرقی شما خواهد شد.

در این مقاله یک آشنایی کلی نسبت به جاروبرقی و نحوه کار آن پیدا کردیم و اجزای جاروبرقی آن را مورد بررسی قرار دادیم. انواع جاروبرقی بر اساس کاربردشان در صنایع مختلف را شناختیم وعوامل بهبود عملکرد جاروبرقی را بازگو کردیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جاروبرقی و یا تهیه قطعات ولوازم جانبی آن با گروه تولیدی رُفت در ارتباط باشید.

گروه تولیدی رُفت، تولیدکننده قطعات و لوازم جانبی جاروبرقی در ایران

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

ورود

[theme-my-login]
ثبت نام

ثبت نام

[theme-my-login action="register"]
بازیابی رمز عبور

بازگردانی رمز عبور

[theme-my-login action="lostpassword"]