راهنمای خرید جاروبرقی

راهنمای خرید جاروبرقی

در سال‌های اخیر با توجه به وجود کالاهای تقلبی در بازار خرید اقلام اساسی منزل بسیار سخت ‌تر از  قبل شده و به دلیل وجود تنوع فراوان آن‌ها، در انتخاب نهایی دچار مشکل می‌شویم. خرید جاروبرقی نیز از این قاعده جدا نیست و برای برطرف‌کردن این موضوع نیاز است یک سری نکات را در هنگام خرید بدانیم.

در این مقاله سعی می‌کنیم نکات مهم و ضروری هنگام خرید جاروبرقی را بیان کنیم. اگر به دنبال خرید جاروبرقی هستید و تنوع و برندهای متنوع آن، انتخاب شما را سخت می‌کند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نکته‌های مهم در خرید جاروبرقی

خیلی از ما این سوال کلی رو در ذهنمون داریم که چه انتخابی درسته؟ یا چه جاروبرقی بخرم به درد من می‌خوره؟ به تمام این سوال‌ها زمانی پاسخ کامل داده می‌شود که شما بدانید چه خرید جاروبرقی باید چه نیازی از شما را برطرف کند؟ پس از پاسخ به این سوال به سراغ شناخت انواع مختلف جاروبرقی می‌پردازیم.

برای اینکه دقیق‌تر به جواب سوالات بالا پاسخ دهیم، ابتدا باید اطلاعات کلی در مورد تنوع جاروبرقی‌ها را در دسترس داشته باشیم و موضوعاتی مانند نوع جاروبرقی، طراحی ظاهری جاروبرقی، توان جاروبرقی، انتخاب جاروبرقی کیسه‌دار یا بدون کیسه، قیمت جاروبرقی، میزان آلودگی صوتی، گارانتی و خدمات پس از فروش و… را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با انواع جاروبرقی

به‌طور کلی جاروبرقی‌ از نظر عملکرد و توان موتور به سه دسته جاروبرقی خانگی، جاروبرقی صنعتی و جارو برقی مرکزی تقسیم می‌شوند. فرق عمده این جاروها در توان و قدرت موتور و تعداد موتور خلاصه می‌شود. در ادامه به بررسی هر کدام از این مدل‌ها می‌پردازیم.

جاروبرقی خانگی

جاروبرقی خانگی که توان موتور آن بین 1300 تا 2300 وات می‌باشد و برای مصارف خانگی از آن استفاده می‌شود. این نوع جارو در دو مدل با کیسه و بدون کیسه نیز عرضه می‌شود. از مدل‌های دیگر آن می‌توان به جاروبرقی شارژی، جاروبرقی سطلی، جاروبرقی رباتیک و … اشاره نمود.

جاروبرقی خانگی

جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی صنعتی، توان بیشتری نسبت به جاروبرقی خانگی دارد و توان آن از 2300 به بالا می‌باشد. در بعضی از مدل‌های جاروبرقی صنعتی از دو  یا سه موتور برای بالابردن قدرت آن استفاده ‌می‌کنند که از آن‌ها برای نظافت محیط‌های بالای 400 متر مربع استفاده می‌شود و به همین دلیل حجم مخزن جاروهای صنعتی بین 90 تا 150 لیتر می‌باشد و قابلیت مکش آب را نیز دارد. از جاروبرقی صنعتی در کارخانه‌جات، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، کارواش‌ها، مساجد و… استفاده می‌شوند.

جاروبرقی صنعتی

جارو برقی مرکزی

جارو برقی مرکزی همانطور که از اسم آن برداشت می‌شود از یک موتور مرکزی بسیار قوی استفاده می‌کند. این جارو در ساختمان‌های بزرگ با تعداد طبقه بالا برای رفاه بیشتر ساکنین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه کار جاروبرقی مرکزی به این صورت است که موتور مرکزی و مخزن آن در مکان‌هایی مانند موتور خانه ساختمان قرار می‌گیرد و با تعبیه مسیرهایی در دیوارهای ساختمان، باعث ایجاد مسیر بین هر واحد تا مخزن جارو می‌شود. با قراردادن پریزهای مخصوص در هر خانه و اتصال خرطومی با متراژ بالا به این پریزها، می‌توان از جارو استفاده نمود. جاروی مرکزی قدرتی به اندازه سه برابر جاروهای خانگی را دارد و از مزیت‌های دیگر آن می‌توان به بی‌صدا بودن، استفاده راحت‌تر، جاگیر نبودن و… اشاره نمود.

جارو برقی مرکزی

توجه به مدل‌های جاروبرقی خانگی

جاروبرقی خانگی برخلاف جاروبرقی‌های صنعتی و مرکزی در مدل‌های متنوع بیشتری تولید شده اند. برای خرید جاروبرقی خانگی می‌توانید هرکدام از مدل‌های جاروبرقی جعبه‌ای یا خوابیده، جاروبرقی عصایی، جاروبرقی سطلی، جاروبرقی شارژی دستی، جاروبرقی رباتی و… را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا هر یک از مدل‌های جاروبرقی خانگی را مورد بررسی قرار دهیم.

خرید جاروبرقی جعبه‌ای یا خوابیده

جاروبرقی جعبه‌ای یا خوابیده از پر طرفدارترین مدل‌های جاروبرقی است که توان موتور آن نسبت به جاروبرقی عصایی، شارژی و رباتی بسیار بیشتر می‌باشد. این مدل از جاروبرقی به همراه لوله خرطومی، لوله تلسکوپی، زانویی، برس، کیسه و فیلتر به فروش می‌رسد. جاروبرقی جعبه‌ای بوسیله چرخ‌های تعبیه شده در زیر آن به حرکت در می‌آید و با استفاده از اهرم توان موتور قرارگرفته بر روی بدنه آن می‌توان میزان مکش آن را تنظیم نمود.

در نمونه مشابه جاروبرقی جعبه‌ای کیسه‌دار، مدل دیگری به نام جاروبرقی جعبه‌ای مخزن‌دار نیز وجود دارد که به جای کیسه، از مخزن برای جمع‌آوری زباله‌ها استفاده می‌شود که به شما کمک می‌کند تا از خرید کیسه صرفه نظر کنید.

خرید جاروبرقی خانگی

خرید جاروبرقی عصایی یا ایستاده

یکی از اعضای نسل جدید جاروبرقی‌ها، جاروبرقی عصایی یا ایستاده می‌باشد. این جاروبرقی نسبت به جاروبرقی جعبه‌ای یا خوابیده از قدرت موتور پایین‌تری برخوردار است و برخلاف جاروبرقی جعبه‌ای بدون هیچ گونه ابزار و لوله‌های اضافی است و تمامی ابزارهای آن درون بدنه قرار گرفته‌اند.

در این جاروبرقی از هیچ کیسه و پاکتی برای جمع‌آوری زباله استفاده نشده است و با قراردادن مخزن تمامی زباله‌ها و گرد و خاک در آن حبس می‌شوند. نکته مهم تمیز نگه‌داشتن مخزن بعد از هر استفاده می‌باشد، زیرا در صورت تمیز نبودن مخزن توان موتور جاروبرقی کاهش میابد.

از مزایای دیگر جاروبرقی عصایی می‌توان به سبکی، راحتی در استفاده و اشغال فضای کمتر اشاره نمود.

خرید جاروبرقی عصایی

خرید جاروبرقی سطلی

جاروبرقی سطلی مدل مشترک در کاربرهای خانگی و صنعتی است و در بیشتر تولیدات جاروبرقی صنعتی از این مدل یعنی جاروبرقی سطلی بهره برده‌اند. از مزیت‌های این جاروبرقی می‌توان به قدرت بالای مکش، حجم مخزن آشغال بزرگ، قابلیت مکش آب و خاک در بعضی مدل‌ها و… اشاره نمود.

قدرت موتور جاروبرقی سطلی از حداقل 1500 وات به بالا بوده در بعضی موارد نسبت به نمونه جعبه‌ای خود قدرت بیشتری دارد. مخزن آشغال یا زباله آن حجم بالاتری داشته و از حجم 18 لیتر تا 22 لیتر در نمونه‌های خانگی، تولید می‌شود.

از معایب این جاروبرقی آلودگی صوتی آن بوده که در توان موتور بالا این عیب به صورت واضح مشهود است.

خرید جاروبرقی سطلی

خرید جاروبرقی دستی

جاروبرقی دستی، برای انجام نظافت‌های کوتاه و کوچک طراحی شده‌اند. اغلب جاروهای دستی به صورت شارژی و بدون سیم تولید می‌شوند. این نمونه از جاروبرقی مانند مدل‌های جاروبرقی ایستاده یا عصایی از مخزن برای جمع‌آوری زباله در آن‌ها استفاده شده است. توان موتور آن‌ها کمتر از جاروبرقی عصایی است و برای انجام نظافت سریع و کوتاه بسیار مناسب است. اگر ترجیح می‌دهید هر بار جاروبرقی جعبه‌ای خود را برای انجام نظافت کوچک روشن نکنید، این مدل بهترین مکمل برای نظافت شماست.

خرید جاروبرقی دستی

خرید جاروبرقی رباتی

آخرین نسل از نمونه‌های جاروبرقی، جاروبرقی‌های رباتی هستند. این مدل جاروبرقی بر خلاف مدل‌های دیگر از قدرت و توان موتور کمتری برخوردارند. اغلب از جاروبرقی‌های رباتی برای طولانی تمیز نگه‌داشتن محیط استفاده می‌کنند و توان موتور آن‌ها جواب‌گوی یک نظافت کلی نیست و بیشتر به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی این مدل جارو به صورتی است که بوسیله هوش مصنوعی خود محیط را اکسن کرده و شروع به نظافت می‌کند. از قابلیت آن می‌توان به کنترل از طریق موبایل، قابلیت برنامه ریزی و حالت‌های مختلف نظافت، سنسور شارژ و شارژ خودکار اشاره کرد که استفاده از این محصول را جذاب‌تر می‌کند.

از معایب آن نیز می‌توان به مواردی مانند عدم استفاده برای محیط‌های بزرگ، توان بسیار پایین در عبور از موانع، توان مکش کم برای استفاده بر روی فرش پرزدار و… اشاره نمود.

خرید جاروبرقی رباتی

توجه به طراحی ظاهری جاروبرقی

از نکات مهم در هنگام خرید، طراحی ظاهری جاروبرقی است. هر برند تولیدکننده برای جذب مشتری بیشتر به طراحی‌های متنوع‌تر دست می‌زند و با ارائه امکانات بیشتر محصول، مشتری را برای خود صید می‌کند. البته که سلیقه مشتری نیز در خرید تاثیرگذار است.

استفاده از طراحی‌های خاص و ارگونومیک، باعث می‌شود مشتری را به برند سوق دهد. شما فرض کنید که یک جاروبرقی از برندی خاص را بررسی می‌کنید، اگر در این جاروبرقی از نمایشگر لمسی، دسته‌های ارگونومیک، برس ال ای دی دار، چرخ‌های 360 درجه و… استفاده شده باشد شما به خرید این جاروبرقی ترقیب نمی‌شوید؟ این موضوعی است که به جذب بیشتر مشتری برای برند کمک بسیار بزرگی خود کرد.

میزان قدرت و توان مکش جاروبرقی

اصل بسیار مهم در خرید جاروبرقی بررسی قدرت جارو است. توان موتور را با وات اندازه‌گیری می‌کنند و قدرت موتور با توان مکش رابطه‌ای برابر دارند. جارو برقی‌های خانگی توانی بین 1300وات تا 2500 وات دارند و مدل‌های صنعتی قدرت موتورشان از  2500وات به بالا می‌باشد.

قدرت مکش بالا برای استفاده بر روی فرش‌های پرزدار و ضخیم بسیار مناسب است و اگر حیوان خانگی دارید حتما از جارو برقی با قدرت مکش بالا استفاده کنید. در صورتی که از جارو برقی برای محیط‌های صاف و سطوح استفاده می‌کنید، مکش پایین‌تر نیز کار شما را راه می‌اندازد.

انتخاب جاروبرقی کیسه‌دار یا بدون کیسه

یکی از سوالاتی که خریداران هنگام خرید جارو برقی به آن توجه دارند، کیسه‌دار بودن یا بدون کیسه بودن جاروبرقی است. برای جواب به این سوال به موارد زیر توجه کنید:

  • افرادی که تمایلی به خالی کردن کیسه جاروبرقی در فواصل زمانی کوتاه را ندارند می‌توانند از مدل‌های کیسه‌دار جاروبرقی استفاده نمایند؛
  • مزیت جارو برقی‌های کیسه‌دار در مقایسه با جاروبرقی بدون کیسه این است که می‌توان آن‌ها را در هر زمان تخلیه نمود؛
  • در جاروبرقی‌های بدون کیسه، بعد استفاده ملزم به تخلیه مخزن آن هستید تا بتوانید در دفعه بعد از آن به نحو مطلوب استفاده نمایید.
  • اگر از جاروبرقی کیسه‌دار استفاده می‌کنید، خالی نکردن کیسه پر جارو برقی صدمات جدی به موتور خواهد زد.
خرید جاروبرقی مخزن دار

درنظر گرفتن بودجه برای خرید جاروبرقی

قیمت خرید جاروبرقی به مدل، کیفیت ساخت، برند، توان موتور، امکانات و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد. برای تجربه خرید بهتر جاروبرقی، ابتدا کیفیت و معیارهای مورد نظرتان را در نظر بگیرید و سپس بر روی قیمت چانه بزنید.

هنگام خرید جارو برقی‌های بدون کیسه یا مخزن‌دار توجه داشته باشید که این سری از جارو برقی از فیلترهای قدرتمندتری نسبت به جارو برقی‌های کیسه دار استفاده می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود تا هزینه تعویض فیلتر جارو برقی‌ بدون کیسه در نظر خیلی از افراد پنهان بماند.

توجه به میزان آلودگی صوتی در خرید جاروبرقی

یکی از شاخصه‌های مهم در خرید جاروبرقی، توجه به میزان آلودگی صوتی دستگاه است. استفاده از دستگاه‌هایی با طراحی به‌روزتر و ایجاد محیطی عایق همراه با نویزگیر برای موتور این مشکل را نیز حل کرده‌است.

همانطور که قبلا اشاره کردیم مدل‌های جاروبرقی سطلی از صدا و نویز بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها برخوردار است که این نکته می‌تواند در انتخاب بهتر شما تاثیرگذار باشد.

در نظر گرفتن بیماری تنفسی و آلرژیک افراد

نکته‌ای بسیار مهم برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی و آلرژی دارند این است که استفاده از جاروبرقی‌های کیسه‌دار از پخش گردوخاک حاصل از جمع زباله‌ها جلوگیری می‌کند.

گارانتی و خدمات پس از فروش در خرید جاروبرقی

در انتها مهمترین عامل تاثیرگذار در خرید جاروبرقی ، انتخاب یک برند معتبر است که محصولات باکیفیتی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این روزها به دلیل ورود مارک های مختلف به بازار، افراد باید به هنگام خرید جاروبرقی حساسیت بیشتری به خرج دهند. اما اگر شما به دنبال خرید جاروبرقی خوب با طول عمر بالا هستید، بهتر است خرید خود را از برندهای معتبر انجام دهید و همچنین باید دقت داشته باشید که محصول مورد نظر شما دارای گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش نیز باشد.

نتیجه این مقاله

امروزه خرید جاروبرقی به دلیل وجود اجناس و برندهای متنوع بسیار سخت و دشوار است. توجه به نکاتی که در این مقاله بیان شد می‌تواند کمک بسیاری در تصمیم‌گیری نهایی شما داشته باشد.

وجود برندهای مطرح خارجی مانند فیلیپس، بوش، ال‌جی، کنوود، سامسونگ و… و برندهای ایرانی مانند جاروبرقی پارس خزر، جاروبرقی اسنوا، جاروبرقی پاک‌شوما و… هم در کیفیت و هم قیمت جاروبرقی نقش زیادی را ایفا می‌کند.

در این مقاله به موضوع راهنمای خرید جاروبرقی و ارائه نکاتی مهم هنگام خرید جاروبرقی پرداختیم که به شما کمک می‌کند خرید بهتر و مطمئن‌تری داشته باشید.

گروه تولیدی رُفت؛ تولیدکننده قطعات و لوازم جانبی جاروبرقی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

ورود

[theme-my-login]
ثبت نام

ثبت نام

[theme-my-login action="register"]
بازیابی رمز عبور

بازگردانی رمز عبور

[theme-my-login action="lostpassword"]