لوله خرطومی چیست؟ کاربرهای آن کدام است؟

لوله خرطومی

بیایید نگاهی به کوتاه به جاروبرقی بیاندازیم. به این موضوع فکرکنید که اگر هرکدام از قطعات و اجزای جاروبرقی را حذف یا با قطعه ساده دیگر تعویض کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد. جواب بدیهی است. عملکرد قبل دیگر اجرا نمی‌شود. هر یک از اجزای جاروبرقی پس از آزمون و خطاهای فراوان به این شکل و طراحی تولید شده‌اند و ارتباط مستقیم با قطعه مجاور خود را دارند. پس با تعویض یک قطعه زنجیره هماهنگی آن‌ها گسسته خواهد شد.

یکی از آن قطعات بسیار مهم و ضروری، لوله خرطومی جاروبرقی است که با انعطاف بالای خود هم به کاربر قدرت بیشتری برای کنترل جارو خواهد داد و هم به مکش درست موتور کمک خواهد کرد.

لوله خرطومی برخلاف ظاهر ساده خود، فرآیند تولید دشواری دارد و براساس کاربرد آن در صنایع مختلف، روند تولید بسیار متفاوت خواهد بود. در ادامه این مقاله به معرفی لوله خرطومی می‌پردازیم و اطلاعاتی از استفاده این  قطعه در صنعت جاروبرقی و دیگر صنایع به شما خواهیم داد.

لوله خرطومی چیست؟

لوله‌ای انعطاف پذیر و درعین حال مقاوم، که بیشتر در دستگاه‌های مکنده از آن استفاده می‌شود. این قطعه در ضخامت و طول متفاوت قابل تولید است و از آن در صنایعی همچون صنعت لوازم خانگی، برق و ساختمان، کارخانه‌جات، داروسازی، کشاورزی و … بهره می‌برند.

اگر بخواهیم دلیل ساخت این لوله را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم ویژگی‌هایی چون وزن پایین، انعطاف بالا، مقاومت زیاد، توانایی ساخت متراژ بالا و… را در این نوع طراحی پیدا کنیم.

با اندکی تصور می‌توانیم به این سوال جواب دهیم که اگر طراحی لوله خرطومی برخلاف طرح امروزی آن بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

جواب ما به عنوان تولیدکننده این قطعه این است؛ در این صورت:

  • لوله قابلیت تولید در متراژ بالا را نداشت؛
  • مقاوت آن در برابر مکش بسیار پایین بود؛ به صورتی که ممکن بود در هنگام مکش دستگاه، خلاء باعث مچاله شدن آن شود؛
  • در برابر گرما و سرما تحمل بسیار کمی داشت؛
  • انعطاف پذیری آن بیش از حد بالا می‌رفت و در بسیاری از مواقع موجب مسدود شدن مسیر مکش می‌شد؛

این موارد تنها جزئی از دلایل استفاده از لوله خرطومی به شکل امروزی است.

لوله‌های خرطومی، برخلاف شکل ظاهری تقریبا یکسان آن‌ها، در روش‌های گوناگون براساس نوع استفاده تولید می‌شوند. در ادامه به شناخت انواع لوله‌ خرطومی و صنایع مورد استفاده هرکدام می‌پردازیم.

انواع لوله خرطومی و کاربرد هرکدام

لوله خرطومی براساس نوع استفاده در صنایع گوناگون، نحوه تولید متفاوتی دارد. لوله خرطومی پلی اورتان، پلی اتیلن، PVC، فلکسی یا فلزی، آنتی استاتیک و… از انواع تولید شده آن است.

در ادامه به بررسی اجمالی هرکدام می‌پردازیم.

لوله خرطومی پلی اورتان

از متداول‌ترین تولیدات لوله خرطومی در صنعت جاروبرقی صنعتی، پلی اورتان می‌باشد. از این نوع برای جمع‌آوری گردوخاک، آب، کاغذ استفاده می‌شود. لوله پلی‌اورتان با وزن کم، مقاومت قابل قبول و انعطاف بالا بهترین گزینه برای استفاده در کارواش‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… می‌باشد. تولیدات این لوله بیشتر در قطرهای بالا برای مصارف صنعتی می‌باشد.

لوله خرطومی پلی‌اورتان

لوله خرطومی پلی اتیلن

لوله خرطومی پلی‌اتیلن در دوحالت پلی اتیلن کامل و هم از ترکیب یک رشته پلی‌اتیلن و یک مفتول فولادی تشکیل می‌شود. این لوله برخلاف انعطاف کمی که دارد، دارای مقاومت بسیار بالا برابر حرارت را دارا است و دمایی بین 20- درجه تا 150+ درجه را تحمل می‌کند. از این لوله در صنعت جاروبرقی خانگی، ساختمان سازی و برق‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. این لوله در قطرهای 10 میلی‌متر به بالا و در متراژ یک متر به بالا و در رنگ‌های مختلف قابلیت تولید دارد.

لوله خرطومی پلی‌اتیلن

لوله خرطومیPVC

لوله PVC نیز همانند لوله پلی‌اتیلن دارای مقاومت بالا در برابر حرارت را دارد، اما از انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به لوله پلی‌اتیلن برخوردار است. از این لوله در صنایعی مانند برق ساختمان، کشاورزی و آبیاری گیاهان، صنعت داروسازی، هواکش یا لوله بخاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های لوله PVC  مقاومت در برابر عبور نور و هوا به داخل آن است.

لوله خرطومی PVC

لوله خرطومی فلکسی یا فلزی

لوله خرطومی فلزی یا فلکسی در دو حالت روکش‌دار پلاستیکی و بدون روکش تولید می‌شود. این لوله بخاطر متریال فلز آن بیشتر در فضاهای سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله فلزی یا فلکسی به دلیل حالت فنری بودن آن از مقاومت و انعطاف بالایی برخوردار است. از این مدل خرطومی در صنعت ساختمان و برق‌کشی ساختمان و فضاهای صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله خرطومی فلزی یا فلکسی

لوله خرطومی آنتی استاتیک

لوله خرطومی آنتی‌استاتیک یا ضد الکتریسیته، دارای نوار فولادی است و از آن برای انتقال موادی که دارای الکتریسیته ساکن هستند بکار می‌رود تا از بروز جرقه الکتریکی جلوگیری کند.

لوله خرطومی ضد سایشی یا PU

خرطومی ضد سایشی یا ضد روغن برای جابجایی مواد روغنی، ذرات و موادی که ماهیت سایشی دارند بکار می‌رود. مزیت مهم آن ضد سایش بودن آن است و از ویژگی‌های دیگر آن می‌شود به مقاومت بالا در برابر کشش و حرارت اشاره نمود. از این لوله در صنایع جاروبرقی صنعتی، تهویه مطبوع و… اشاه نمود.

لوله خرطومی PU یا ضد سایشی

نحوه نگهداری لوله خرطومی

درست است که لوله‌های خرطومی مختلف مقاومت اولیه خود را دارند، اما این ویژگی برای استفاده در حالت‌های استاندارد تعیین شده است. در مواردی ممکن است لوله مقاومت خود را از دست بدهد و عمر آن را کاهش بدهد. در ادامه مواردی را که عمر لوله خرطومی را کم می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • نگهداری در شرایط دمایی غیر مطلوب برای زمان طولانی
  • خم شدن بیش از حد لوله به مدت طولانی
  • کشش زیاد لوله به طوری که لوله از حالت طبیعی خود خارج شود
  • قرارگرفتن جسم سنگین به مدت طولانی بر روی آن
  • عبور دادن جسم تیز و سنگین از آن

این تنها چند مورد مهم در مورد نگهداری درست لوله‌های خرطومی است. این محصول در عین مقاومت بالا و انعطاف پذیری زیاد ممکن است در هر یک از شرایط ذکر شده، آسیب ببیند و نتوان مجددا از آن استفاده نمود.

نگهداری لوله خرطومی فلزی و استاتیک بدلیل وجود نوار فلزی درون آن بسیار دشوارتر است.

نتیجه‌گیری این مقاله

لوله خرطومی یکی از پرکاربردترین قطعات در صنایع جاروبرقی، ساختمان و برق‌کشی، داروسازی، تهویه هوا، کشاورزی و… می‌باشد که جدا از سبکی و انعطاف بالای آن، از مقاومت در برابر دما، کشش، خمیدگی، ضربه و فشار برخوردار است.

در این مقاله، پس از شناخت لوله خرطومی و انواع آن، آشنایی با کاربردهای لوله خرطومی، مواردی که رعایت آن باعث بالا رفتن عمر این محصول می‌شود را بیان کردیم.

گروه تولیدی رُفت، با تجربه بالای خود در تولید لوله خرطومی جاروبرقی، بهترین محصول را در بین تولیدکنندگان این صنعت بزرگ تولید کرده است. کیفیت بالای تولید، استفاده از متریال درجه یک و نیروهای با تجربه دلیلی بر کیفیت بالای محصول تولیدی است.

گروه تولیدی رُفت، تولیدکننده قطعات و لوازم جانبی جاروبرقی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

ورود

[theme-my-login]
ثبت نام

ثبت نام

[theme-my-login action="register"]
بازیابی رمز عبور

بازگردانی رمز عبور

[theme-my-login action="lostpassword"]